TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

DEFINISI
  1. Menurut Kamus Dewan(Edisi Ketiga), teknik adalah kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik, karang-mengarang dan sebagainya.
  2. Menurut Edward M.Anthony mendefinisikan teknik adalah satu muslihat atau strategi atau taktik yang digunakan oleh guru yang mencapai hasil segera yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian bahasa tertentu.
TEKNIK-TEKNIK PENGAJARAN BAHASA
  • Teknik Main Peranan
  • Teknik Permainan Bahasa
  • Teknik Latih Tubi
  • Teknik Bercerita
  • Teknik Inkuiri
  • Teknik Perbahasan
  • Teknik Kuiz
  • Teknik Sumbangsaran
  • Teknik Soal Jawab
  • Teknik Simulasi
  • Teknik Drama
  • Teknik Perbincangan
  • Teknik Forum
  • Teknik Dialog
TUJUAN TEKNIK
  1. Menarik minat murid
  2. Mengekalkan perhatian
  3. Membangkitkan rasa ingin tahu
TEKNIK LATIH TUBI
  1. Teknik latih tubi ialah pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang dipelajari. Tujuannya ialah untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran disamping menjamin kecekalannya.
  2. Ia sesuai digunakan untuk Pengajaran Bahasa Melayu.
  3. Boleh digunakan untuk mencapai sesuatu kemahiran seperti kemahiran menyebut perkataan, ayat-ayat atau mengingat fakta-fakta penting.
  4. Melalui teknik ini pelajar akan mengalami proses mendengar, melihat, memikirkan maksud perkataa-perkataan serta tugasnya dalam situasi yang penggunaan perkataan-perkataan itu.
  5. Berasaskan pengajaran bahasa dengar dan sebut(Audiolingual) yang biasanya digunakan dalam pengajaran bahasa kedua.
  6. Mengikut teknik ini, perhatian akan diberikan kepada 5 aspek kebolehan menggunakan bahasa iaitu :-
  • Sebutan
  • Tatabahasa
  • Perbendaharaan Kata
  • Kefasihan
  • Kefahaman 
  1. Teknik ini juga dikenali sebagai teknik menghafaz.
  2. Antara kelemahan teknik ini ialah ia mengehad kebebasan berfikir dan menumpukan daya kreativiti murid.
  3. Namun begitu, teknik ini amat berguna dan sesuai untuk isi kandungan pengajaran yang memerlukan ikutan dan ulangan. 
TEKNIK SIMULASI
  1. Simulasi ditakrifkan sebagai satu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar yang memerlukan pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan peranan masing-masing bagi membuat keputusan menyelesaikan masalah, isu, atau tugasan semula.
  2. Melalui teknik ini para pelajar dapat menggunakan kemahiran belajar seperti mengumpul maklumat, menjalankan temuramah dengan individu tertentu dan mencatat isi-isi penting.
  3. Melalui teknik ini, pelbagai kemahiran dapat digabungjalinkan dan dipertingkatkan terutamanya dalam kemahiran lisan membaca dan menulis.
  4. Dapat mewujudkan pelbagai aktiviti yang menarik yang menjadi sumber motivasi kepada pelajar untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran
TEKNIK MAIN PERANAN
  1. Main peranan bermaksud melakonkan sesuatu situasi atau masalah atau peristiwa yang dianggap penting.
  2. Pelajar diberi peranan dan bertindak sebagai watak-watak yang ditentukan dalam satu situasi yang disediakan.
  3. Proses ini biasanya dimulakan dengan pemikiran masalah yang sesuai. 
  4. Masalah dikemukakan dengan pelajar dengan cara membacanya atau memperlihatkannya melalui filem, televisyen, mendengar rakaman atau sebagainya.
TEKNIK SUMBANGSARAN
  1. Teknik ini juga dikenali sebagai percambahan fikiran(brainstorming) yang merupakan satu sesi perbincangan yang membolehkan setiap ahli kumpulan menyumbangkan pendapat dan idea.
  2. Menekankan pengeluaran idea daripada pembelajaran yang kreatif dan bukan pembelajaran secara analitis.
TUJUAN SUMBANGSARAN
  1. Topik perbincangan sesuai dengan kebolehan dan minat murid.
  2. Garis panduan guru haruslah ringkas dan jelas.
  3. Setiap kumpulan mestilah memilih pengerusi yang betul-betul layak.
  4. Setiap ahli diberi peluang untuk mengemukakan cadangan.
  5. Pelajar digalakkan menyumbang seberapa banyak idea.
  6. Suasana perbincangan yang tidak formal hendaklah diwajibkan.
  7. Cadangan dan idea yang dikemukakan tidak boleh dikritik.
  8. Setiap kumpulan mestilah mempunyai ahli-ahli yang pelbagai kebolehan.
TEKNIK PERMAINAN BAHASA
  1. Merangsang interaksi verbal pelajar.
  2. Menambah kefasihan dan keyakinan
  3. Menyediakan kontens pembelajaran
  4. Bertindak sebagai alat yang dapat mengikis rasa bosan
  5. Bertindak sebagai alat pemulihan, pengukuhan dan pengayaan
TEKNIK SOAL JAWAB
  1. Merupakan teknik yang paling lama dan paling popular digunakan dalam pendidikan.
  2. Soalan-soalan yang dikemukakan memerlukan pelajar berfikir disamping dapat menguji dan menilai apa yang diajar.
  • Untuk mengesan pengetahuan berbahasa murid
  • Untuk mengelakkan pelajar berfikir secara kreatif, inovatif, logik dan kritis.
  • Untuk mendorong pelajar menyusun dan menghuraikan bahan yang diajar.
 TEKNIK BERCERITA
  1. Merupakan salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kekerapan berbahasa kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar
  2. Latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata, dan tatabahasa dapat disampaikan.
  3. Dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis dikalangan pelajar.
  4. Guru bercerita dalam keadaan selesa
  5. Hafazkan frasa atau ayat-ayat penting.
TEKNIK DRAMA
  1.  Sering digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual.
  2. Tujuan utama adalah untuk melatih pelajar menggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala dan dll) dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan.
  3. Penggunaannya dapat mendorong dan merangsang pelajar untuk menghubungkan perasaannya dengan matapelajaran yang dipelajarinya.
  4. Pelajar bebas meluahkan sesuatu, membuat penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu.
  5. Drama berperanan sebagai ragam pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran.
  6. Dapat menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada pelajar, disamping dapat menyuburkan sahsiah pelajar.
TEKNIK INKUIRI

  1. Teknik ini dikenali sebagai teknik tinjau siasat.
  2. Merangkumi aspek-aspek soal selidik untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan yang berorientasikan masalah.
  3. Dapat menimbulkan daya refleksi dikalangan pelajar.
  4. Merupakan satu kaedah pengajaran bahasa yang dinamik untuk menimbulkan minat dan daya kreativiti di kalangan pelajar kerana pelajar sering mengemukakan soalan ‘bagaimana’. Oleh itu, ia dapat melatih pelajar mengemukakan pelbagai soalan.
  5. Ciri lain yang terdapat dalam teknik ini termasuklah memberi latihan yang sebenar dalam proses kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.
  6. Pengendalian teknik inkuiri ialah :

  • Proses mengenali masalah
  • Mengkaji ramalan
  • Mengumpul maklumat
  • Menganalisis
  • Membuat rumusan
 TEKNIK PERBINCANGAN
  1. Teknik perbincangan didefinisikan sebagai satu aktiviti mengeluar dan mengulas pendapat tentang sesuatu tajuk. Tujuannya untuk melatih pelajar mengeluarkan fikiran dan pendapat dengan bernas.
  2. Teknik perbincangan adalah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran berbentuk perbualan dan ia dilakukan dikalangan pelajar dibawah penyeliaan dan kawalan seorang guru.
  3. Melibatkan aktiviti perbincangan antara pelajar secara bekerjasama dalam mengeluarkan pandangan masing-masing mengenai sesuatu perkara atau topik yang diberi. Misalnya bermesyuarat, forum, seminar, bengkel, bahas dan debat.
  4. Dalam perbincangan ini akan memberi peluang dan ruang bagi mereka untuk bercakap terutama dalam aktiviti separa formal. Latihan sebegini bukan sahaja sekadar mempertajamkan minda malah dapat melatih kepetahan pelajar untuk bercakap dan mengeluarkan pendapat.
  5. Peranan guru akan berubah-ubah kerana aktiviti ini dikendalikan oleh pelajar sendiri.
  6. Teknik perbincangan boleh dijalankan mengikut langkah-langkah berikut :
  7. Guru menarik perhatian murid kepada tajuk perbincangan yang akan dijalankan.
  8. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan dan kemudian memilih seorang ketua yang boleh dipertanggungjawabkan untuk memastikan semua aspek perbincangan dapat dijalankan dan dicapai.
  9. Guru kemudian menugaskan setiap kumpulan mendapatkan maklumat dengan cara berbincang dengan ahli-ahli kumpulan.
  10. Ketika perbincangan guru harus bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain, menegaskan perkara-perkara yang perlu dibincangkan dan mengarahkan perbincangan menghala kearah perkara yang betul.
  11. Setelah tamat perbincangan guru boleh meminta laporan daripada setiap kumpulan. Hasil perbincangan boleh dicatatkan dipapan tulis mengikut mana-mana yang penting. Setelah dibincang guru bolehlah menjalankan aktiviti penulisan dan sebagainya.
TEKNIK FORUM

  1. Forum merupakan satu sesi perbincangan yang melibatkan beberapa ahli panel untuk mencanai fikiran dan mengemukan pendapat tentang sesuatu tajuk, dimana ia dijalankan secara formal.
  2. Teknik berforum merupakan salah satu aktiviti lisan yang sesuai, di mana pelajar akan berkongsi pengetahuan dan pengalaman secara langsung untuk meningkatkan kemahiran menyampaikan idea dan fikiran dengan jelas, objektif, kreatif dan rasional.
  3. Untuk menjayakan aktiviti ini, tajuk forum yang dipilih haruslah mudah, menarik dan mencabar selaras dengan kemahiran, pencapaian serta peringkat umur pelajar.
  4. Persediaan yang rapi perlu dibuat sama ada sebelum, semasa dan selepas aktiviti.
TEKNIK PERBAHASAN

  1. Bahas ialah pengucapan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu pendirian dengan alasan yang logik dan idea yang tersusun.
  2. Teknik perbahasan ini sesuai diajar untuk semua peringkat pelajar di sekolah menengah.
  3. Antara manfaat teknik ini ialah :
  4. Memperkembangkan kecekapan berkomunikasi dengan berkesan
  5. Melatih berfikir dengan pantas dan melahirkan buah fikiran dengan tepat dan teratur
  6. Menguasai kemahiran berbahasa dengan menggunakan struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
  7. Mengemukakan hujah secara rasional, kritis dan kreatif.
  8. Melatih kemahiran mendengar, menaakul, berhujah dan membidas.
  9. Guru perlu mengambil inisiatif sendiri untuk memupuk kebolehan berbahas di kalangan pelajar.
  10. Perkembangan kebolehan berbahas dengan sendirinya akan membawa kepada perkembangan kemahiran berbahasa, perkembangan mental yang positif, peningkatan ilmu dan pemupukan sifat-sifat kepimpinan.
TEKNIK KUIZ

  1. Diperkenalkan pada tahun 1940 di England melalui Perbadanan Penyiaran British (B.B.C).
  2. Aktiviti kuiz bermula di negara ini setelah dimasukkan dalam masa pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah Inggeris dan diikuti di sekolah-sekolah Melayu.
  3. Tujuannya ialah :
  4. Guru dapat mengukuhkan pengajaran dan memantapkan pemahaman pelajar mengenai topik-topik tertentu.
  5. Pelajar dapat mengulangkaji sambil bergembira.
  6. Pelajar dapat melupakan permasalahan mereka dengan mengemukakan soalan-soalan secara teka-teki.
  7. Pelajar dapat belajar kaedah cara berfikir yang baru.
  8. Membantu pelajar memahami sistem Bahasa Melayu terutama dari segi bentuk, makna dan penggunaan bahasa yang tepat.
  9. Terdapat 2 bentuk pengajaran dan pembelajaran bahasa melalui teknik ini iaitu :
  10. Ia dijalankan secara spontan pada peringkat permulaan, perkembangan dan penutup. Ini bermakna kuiz dapat dijadikan sebagai aktiviti rangsangan, penggayaan, pemulihan dan pengukuhan.
  11. Kuiz sebagai aktiviti pertandingan meliputi pertandingan antara pelajar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KESELAMATAN UNTUK KANAK-KANAK

KELEBIHAN BAHAN BANTU MENGAJAR