KESIHATAN UNTUK KANAK-KANAK
Bab
1: Pengenalan
Pendekatan holistik memperlihatkan
kanak-kanak secara holistik yang merupakan individu yang sihat, mendapat
makanan yang mencukupi dan seimbang, dan selamat daripada apa jua kecederaan.
Kesihatan ialah kesejahteraan
seseorang yang meliputi aspek fizikal, mental dan sosial dan tidak terhad
kepada ketiadaan penyakit atau keuzuran.
Para pendidik dan ibu bapa mesti
menentukan bahawa keadaan sekeliling kanakkanak adalah bersih dan selamat.
Pemakanan ialah tentang nutrien
(bahan dalam makanan yang menghasilkan tenaga dan menyumbang kepada pertumbuhan
badan) dan diet (jenis makanan yang dimakan).
Keselamatan ialah tabiat dan
amalan yang dapat mencegah kanak-kanak menimpa kecederaan sama ada di sekolah,
luar sekolah, padang permainan termasuk makanan.
Kesejahteraan ialah petanda kepada
kesihatan yang optimum. Keseronokan dan pendekatan yang positif kepada gaya
hidup akan membawa kepada kesejahteraan hidup yang tinggi.
a) Apakah yang menjadi tumpuan
perkhidmatan kesihatan sekolah?
b) Bagaimana pendidikan kesihatan
dilaksankan di sekolah-sekolah?
c) Jelaskan langkah-langkah yang
diambil dalam ‘perkhidmatan kesihatan persekitaran sekolah’.
d) Apakah yang diberi tumpuan dalam
pemeriksaan kesihatan murid-murid?
Genetik memainkan peranan dalam
menentukan ciri-ciri fizikal seperti warna rambut, warna mata, ketinggian,
paras rupa dan bentuk.
Kesihatan fizikal termasuklah
cergas dari segi fizikal, amalan pemakanan yang berkhasiat dan mendapat rehat
dan tidur yang cukup.
Perkhidmatan kesihatan sekolah
adalah satu perkhidmatan yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
kepada murid-murid yang berada di sekolah bagi memastikan penjagaan kesihatan
yang optimum.
Pemeriksaan persekitaran sekolah
meliputi pemeriksaan infrastruktur sekolah, kebersihan, pengawalan penyakit
bawaan vektor dan pemantauan kebersihan dan pengendalian kantin sekolah.
Bab
2: Masalah Kesihatan Kanak-Kanak
Kanak-kanak kerap didedahkan kepada
berbagai-bagai jenis masalah kesihatan seperti alergi, selsema, batuk, sakit
tekak dan juga keracunan seperti keracunan makanan. Walau pun kejadian-kejadian
ini dianggap tidak mebahaya, ia tidak boleh diabaikan dan tabika dan tadika
boleh mengambil tindakan untuk mengelak ia berlaku. Jika ia dibiar berterusan,
ia boleh menjejas perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak serta mempengaruhi
pembelajaran mereka. Di pusat-pusat tabika dan tadika, penyakit-penyakit
tertentu mudah berjangkit seperti selsema, demam campak, penyakit mulut dan
kaki dan lain-lain.
Alergi ialah sesuatu reaksi abnormal
oleh sistem imuniti kita terhadap sesuatu bahan? Contohnya, sesetengah
kanak-kanak mempunyai reaksi alergik apabila meminum susu. Dalam kebanyakan
kes, alergi tidak merbahaya. Sesetengah orang sensitif terhadap sesuatu bahan
manakala orang lain tidak sensitif terhadap bahan yang sama. Adalah sukar
menentukan mengapakah ini berlaku. Sesetengah kajian mengaitkan alergi dengan
faktorfaktor genetik.
RAMAI kanak-kanak dan remaja yang
mengalami penyakit alergi (alahan) mata. Kanak-kanak kerap kali mengalami
keadaan mata merah dan mengadu keadaan mata yang tidak selesa. Dalam bahasa
perubatan, penyakit ini dikenali sebagai allergic conjunctivitis. Keadaan ini
menyebabkan mereka kerap tidak menghadiri persekolahan dan menimbulkan
keresahan para ibu bapa.
Apakah itu alahan pemakanan? Kesan
tindak balas yang memudaratkan daripada sistem imunisasi badan terhadap
beberapa jenis makanan yang dianggap berbahaya kepada badan.
Berapa kerap ia berlaku? Adalah
dianggarkan, 2% kanak-kanak mengalami alahan makanan (lebih tinggi dikalangan
kanak-kanak yang lebih muda iaitu sebanyak 5-8%). Kebanyakan kanak-kanak akan
hilang alahan makanan apabila mereka meningkat dewasa. Walau bagaimanapun,
sesetengah alahan seperti alahan kepada kacang tanah dan kerang-kerangan
mungkin akan berlanjutan sepanjang hayat. Dikalangan orang dewasa, kejadian
alahan makanan berkurangan kepada anggaran 1% daripada populasi keseluruhan.
Konjunktiva ialah selaput lutsinar
yang melitupi mata putih dan bahagian dalam kelopak mata. Radang pada
konjunktiva dikenali sebagai konjunktivitis. Ia adalah penyakit yang kerap
terjadi dan disebabkan oleh bakteria, virus atau alahan. Ibu bapa perlu merujuk
kepada doktor untuk mengetahui sebab penyakit ini dan mendapatkan rawatan yang
bersesuaian.
Apa itu jangkitan cacar air? Ini
ialah jangkitan biasa yang berlaku di kalangan kanak-kanak disebabkan oleh
virus. Virus cacar air juga dikenali sebagai virus varicella. Ia adalah virus
sama yang menyebabkan kayap. Ia merupakan penyakit yang senang berjangkit dan
boleh merebak daripada seorang ke seorang.
Ruam merupakan masalah biasa di
kalangan kanak-kanak. Ruam boleh terjadi dalam pelbagai situasi. Sebahagian
daripada ruam boleh menjadi serius, tetapi kebanyakannya adalah tidak
merbahaya. Ada sebahagian daripadanya adalah serius dan memerlukan rawatan
perubatan. Sebahagian ruam terjadi dan sembuh dengan cepat, manakala sebahagian
daripadanya mengambil masa yang lama. Ada juga ruam yang terjadi sembuh dengan
cepat dan ada juga yang ambil masa beberapa hari untuk sembuh.
Cirit-birit selalunya terjadi
dikalangan kanak-kanak. Biasanya ia akan sembuh dengan sendirinya tanpa
menyebabkan komplikasi-komplikasi lain.
Demam campak (Rubella) adalah
jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan oleh virus measles. Pesakit demam
campak biasanya mengalami gejala jangkitan respiratori dan disertai ruam pada
kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui udara dengan
titisan (‘droplet”) cecair daripada mulut dan hidung semasa bercakap, batuk
atau bersin.
Demam denggi adalah sejenis penyakit
jangkitan virus yang merebak melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti yang telah
dijangkiti. Terdapat empat (4) jenis virus yang boleh menyebabkan demam denggi
(DEN 1, DEN 2, DEN 3 dan DEN 4). Jangkitan oleh salah satu jenis virus akan
memberikan imuniti terhadap virus jenis itu sahaja, jika individu tinggal di
kawasan jangkitan denggi, mereka boleh di jangkiti lebih dari sekali seumur
hidupnya.
Bab
3:Pengurusan Kesihatan Kanak-Kanak
Kebersihan penting untuk semua
orang terutamanya kanak-kanak kerana kesihatan yang sempurna akan menghindarkan
mereka dari jangkitan penyakit.
Bersihkan dapur untuk menghindar
dari lipas, tikus dan lain-lain serangga.
Adalah penting pakaian dan kasut
kanak-kanak sentiasa dalam keadaan bersih dan kemas.
Penjagaan kebersihan persekitaran
amat penting bagi memastikan kesihatan dan keselamatan kanak-kanak dan juga
pengendalian pusat jagaan ini.
Mencuci tangan adalah satu amalan
yang amat penting bagi mencegah perebakan jangkitan penyakit berjangkit.
Kajian menunjukkan bahawa tombol
pintu dan kepala paip mempunyai kontaminasi kuman yang tinggi.
Penyebab etiologi utama bagi
penyakit periodontal ialah pengumpulan plak bakteria.
Flos gigi yang dilakukan secara
tekal dapat membersihkan plak dan partikel makanan dari celah-celah gigi yang
tidak dapat dicapai dengan berus gigi.
Guru perlu menyimpan rekod
kesihatan murid kerana guru perlu peka dengan keperluan murid dan apabila
membuat aktiviti perlu mengambil kira tentang kesihatan.
Jika penyakit kanak-kanak telah
dipastikan oleh doktor sebagai penyakit penyakit berjangkit, kanak-kanak
tersebut tidak boleh dibenarkan sama sekali untuk hadir ke sekolah sehingga
habis tempoh jangkitan.
Bab
4: Kecergasan Fizikal
Jika dibandingkan gaya hidup
masyarakat pada 50 tahun lalu, pastinya ia sudah banyak berubah tanpa kita
sendiri sedari. Jika pada dahulunya kita banyak bergantung kepada gaya hidup
tradisional, namun gaya hidup kian berubah selari dengan peredaran masa.
Seiring dengan gaya hidup moden, gaya kehidupan kini berkembang menjadi gaya
hidup digital.
Kecergasan fizikal dikaitkan dengan
keupayaan individu untuk bekerja dengan lebih efektif dan menikmati masa kesenggangan, rehat,
menentang penyakit dan menghadapi kecemasan. Kecergasan fizikal yang optimal
tidak mungkin dicapai tanpa senaman yang berterusan. Kecergasan fizikal
terbahagi kepada dua iaitu kecergasan berasaskan kesihatan dan kecergasan
berasaskan kemahiran (lakuan motor).
Kecergasan berkaitan kesihatan
mengurangkan risiko penyakit dan terdiri daripada berikut: Komposisi
badan/kandungan lemak, Daya tahan kardiovaskular, Fleksibiliti, Kekuatan Otot,
Daya Tahan Otot.
Bagi membolehkan individu terlibat secara
cekap dan berkesan dalam aktiviti sukan terutamanya sukan kompetetif, komponen-komponen
kecergasan fizikal berdasarkan lakuan motor diperlukan. Komponen-komponen ini
adalah: Kelajuan (Speed), Ketangkasan (Agility), Kuasa (Power), Imbangan
(Balance), Masa reaksi (Reaction Time), Koordinasi (Coordination).
Aktiviti fizikal yang dilakukan
secara tetap dan teratur serta disusuli dengan amalan pemakanan yang sihat
boleh memberikan faedah-faedah berikut: Meningkatkan Kesihatan tubuh badan,
Kecerdasan otak, Tahap konsentrasi, Kekuatan dan daya tahan otot, Fleksibiiti
individu semasa melakukan pergerakan, Ketrampilan da keyakinan diri, Proses
tumbesaran tulang. Menurunkankan Berat badan, Mencegah kegemukan, Stres.
Apakah Senaman ? Pergerakan yang
terancang dan berstruktur untuk meningkatkan atau mengekalkan satu atau lebih
komponen kecergasan fizikal seperti berjalan pantas, berbasikal, bersukan,
senamrobik, tai-chi, seni mempertahankan diri dan latihan mengangkat beban di
gimnasium.
Bab
5:Makan Secara Sihat
Anak-anak yang membesar memerlukan
lebih tenaga dan makanan yang berzat. Tabiat makan secara sihat perlu dipupuk
sejak kecil lagi. Kanak-kanak perlu Didedahkan kepada makanan keluarga secara
beransur ansur. Jika kanak-kanak tidak mendapat makanan seimbang, mereka boleh
menghadapi masalah kurang Berat badan atau kegemukan.
Makanan ialah suatu bahan yang boleh
dimakan yang berbentuk pepejal dan cecair. Makanan terdiri dalam pelbagai
bentuk, tekstur, rupa, rasa, warna dan bau yang berlainan. Makanan juga ialah
gabungan pelbagai rasa iaitu pahit, masin, manis, pedas dan masam. Tekstur makanan
bermaksud kelembutan, kelicinan, kekerasan, kegaringan dan kekasaran suatu
makanan. Makanan merupakan keperluan asas primer setiap manusia. Fungsinya
ialah memenuhi keperluan fizikal, fisiologi, psikologi dan sosial. Kuantiti dan
kualiti makanan mempengaruhi tahap kesihatan individu.
Nutrien adalah bukan sekadar vitamin
sahaja walaupun ramai menganggap kedua-duanya adalah sama. Karbohidrat,
protein, lemak, minerals, vitamin dan air kesemuanya adalah NUTRIEN. Nutrien
ini dalam bentuk makanan yang boleh diserap oleh tubuh dan penting untuk
kesihatan tubuh kita. Antara fungsinya adalah untuk membekal tenaga, memastikan
organ berfungsi dengan sempurna dan untuk perkembangan sel.
Pemakanan merupakan aspek yang
sangat penting dalam penjagaan kesihatan kanak-kanak. Amalan pemakanan yang
tidak sihat dalam tempoh masa yang lama dikaitkan dengan masalah berlebihan
berat badan dan obesiti. Salah satu faktor penting yang menyumbang kepada
masalah ini adalah pengambilan diet yang tinggi kalori, tinggi gula, tinggi lemak
serta mengamalkan cara hidup yang kurang aktif. Obesiti turut menyumbang kepada
masalah kesihatan yang kronik seperti penyakit diabetes, tekanan darah tinggi,
kandungan kolesterol tinggi dalam darah, penyakit jantung kardiovaskular, batu
karang, masalah pernafasan dan sesetengah jenis kanser (Strategy for the
Prevention of Obesity Malaysia, 2005).
Makan secara sihat penting untuk
mencegah masalah kekurangan dan berlebihan berat badan; mengekalkan berat badan
yang normal; mencegah masalah kekurangan nutrien dan mengurangkan risiko
penyakit berkaitan pemakanan. Piramid Makanan Malaysia adalah panduan yang
boleh membantu kita merancang dalam pemilihan jenis dan kandungan makanan yang
diambil setiap hari. Ia digunakan untuk mengimbangkan pengambilan pelbagai jenis
makanan dalam sajian harian.
Berikut ini ialah beberapa panduan
pemilihan makanan yang sihat: Pilih Makanan Kurang Lemak; Makanan Kurang Gula;
Makanan Kurang Garam; Makanan Berserat Tinggi; Menggunakan Lebih Sayur dalam
Masakan; Minum Air; Imbangkan pengambilan makanan dengan aktiviti fizikal.
Aktiviti fizikal dapat membantu
badan anda membakar kalori yang berlebihan daripada makanan. Ianya dapat
membantu mengawal berat badan. Jika berat badan berlebihan, kurangkan
pengambilan makanan dan tingkatkan aktiviti fizikal. Permasaalahan merupakan
satu keadaan yang amat memenatkan kepada ibu bapa dan guru didalam soal
pemakanan kanak-kanak: Kurang selera makan, Suka memilih makanan, Kurang berat
badan, Berat badan berlebihan.
Bab
6: Pengurusan dan Perancangan Pemakanan
Pemakanan sihat adalah sangat
penting untuk menggalak tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak. Pada saban
hari, masalah berlebihan berat badan dan kekurangan berat badan yang berlaku di
kalangan kanak-kanak disebabkan pengambilan zat makanan yang tidak seimbang.
Kekurangan zat makanan teruk menyumbang kepada penyebab kematian kanak-kanak di
seluruh dunia.
Pengendali makanan di premis
prasekolah adalah individu yang mula terlibat dalam penyediaan makanan.
Pengendali makanan juga dapat menentukan makanan yang disedia dan dihidang
adalah bersih dan selamat untuk dimakan oleh kanak-kanak.
Pengendali makanan hendaklah diakui
sihat oleh Pegawai Perubatan dan mempunyai sijil atau kad kesihatan untuk
mengesahkannya. Perakuan tersebut hendaklah sentiasa disimpan di premis
prasekolah berkenaan. Keadaan kesihatan semua pengendali makanan hendaklah
sentiasa diawasi.
Semasa bertugas, semua pengendali
makanan hendaklah: berpakaian sopan, kemas dan sesuai; memakai apron berwarna
cerah; memakai penutup kepala yang sesuai, bersih serta mudah dibasuh; dan
memakai tanda nama dan kasut mengikut keadaan yang sesuai dan memakai sarung
tangan pakai buang.
Makanan dan minuman berkhasiat
disediakan di prasekolah kepentingan tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak
dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial semasa mereka berada di
prasekolah. Adalah menjadi tanggungjawab pihak pengurusan bagi memastikan hanya
makanan yang bersih, selamat, berkhasiat, segar dan mencukupi serta bebas
daripada bahan tambah contoh pewarna/perisa disediakan di prasekolah.
Sarapan merupakan hidangan yang
sangat penting kerana banyak sebab:
Sukar sekali untuk makan khasiat
yang mencukupi pada waktu siang tanpa sumbangan khasiat daripada sarapan.
Tidak bersarapan mengakibatkan
rasa lapar kemudian, dan sering makanan kudapan yang kurang berkhasiat dimakan
kerana tersedia pada masa itu.
Memantapkan rutin yang sihat untuk
kanak-kanak kecil yang melibatkan bersarapan sihat membentuk asas untuk pola
dalam kehidupan mereka kelak.
• Kanak-kanak yang tidak bersarapan
lebih mungkin berlebihan berat badan atau gemuk.
Sekiranya pernah mengalami cirit-birit beberapa jam selepas
makan bermakna anda telah mengalami keracunan makanan. Malangnya, ramai di
antara kita menerima keracunan makanan seperti kejadian yang biasa dan tidak
mahu menyalahkan pengendali yang meghidang makanan yang bahaya itu. Paling
teruk apabila keracunan makanan berlaku di sekolah-sekolah dengan begitu kerap
dan mangsanya ialah kanak-kanak (Rujuk kepada keratan dan tajuk-tajuk akhbar di
atas). Mereka ini terpaksa dikejarkan ke hospital untuk mendapat rawatan
segera. Justeru, guru dan pihak pengurusan prasekolah perlu tahu tentang
keselamatan makanan.
Bab
7: Keselamatan
Bab ini akan membincang dengan
mendalam tentang keselamatan kanak-kanak prasekolah. Tumpuan ialah beberapa jenis
keselematan seperti keselamatan bangunan, keselamatan dalam bilik darjah, keselamatan
luar bilik darjah, keselamatan barang permainan dan keselamatan diri.
Konsep keselamatan merujuk kepada
langkah-langkah yang dilaksanakan oleh individu atau kumpulan untuk mengelakkan
kemudaratan seperti kemalangan, kematian atau kecederaan. Tanpa perlindungan
keselamatan, individu akan berasa takut, bimbang atau mudah terdedah kepada
sesuatu yang memudaratkannya sama ada secara sedar atau tidak. Oleh itu satu sistem
perlindungan yang adil hendaklah diberikan kepada individu supaya dapat
memenuhi tuntutan keperluan ketenteraman, kedamaian, perlindungan, bebas dari
rasa resah, bebas dari ketakutan yang semuanya merupakan aspek keselamatan.
Ketiadaan keselamatan ini akan menimbulkan satu keadaan yang membahayakan
kepada manusia.
Penubuhan sesuatu prasekolah (sama
ada taska atau tadika) memerlukan kelulusan Majlis Perbandaran Tempatan yang
akan merujuk kepada pihak-pihak tempatan. Adalah penting untuk memastikan
bahawa jalan keluar masuk prasekolah berkenaan terletak sekurang-kurangnya 10
meter dari simpang utama jalan. Juga ia tidak terletak di kawasan sesak atau di
jalan utama. Perlu ditentukan bahawa jiran-jiran tiada halangan berkaitan bunyi
bising dan kesesakan lalulintas. Walau bagaimanapun, kelulusan bagi sesuatu
prasekolah boleh di tarik balik atau dipertimbangkan semula jika terdapat aduan
dari orang ramai dan jiran-jiran.
Asas keselamatan dalam bilik darjah
dan juga diluar bilik darjah meliputi aspek keselamatan emosi dan keselamatan
fizikal: Keselamatan Emosi – Penting untuk memastikan kanak-kanak bebas
daripada perasaan negatif, takut, resah, ragu-ragu semasa berinteraksi dengan
guru dan orang dewasa lain di sekolah. Keselamatan Fizikal – Pembahagian ruang
mestilah seimbang bagi memudahkan pergerakan pelajar didalam kelas.
Dapur hendaklah berpisah daripada
bilik-bilik darjah atau kawasan yang diasingkan untuk aktiviti-aktiviti kanak-kanak.
Tempat stor bahan-bahan makanan mestilah bersih dan selamat dan kanak-kanak
mestilah dilarang masuk ke ruang dapur dan stor pada setiap masa. Tandas bagi
murid-murid lelaki dan perempuan hendaklah berasingan. (Tertakluk kepada
keadaan bangunan).Kemudahan kebersihan, mesti menyediakan ; ‘elbow tap’.
Paling penting ialah pintu masuk ke
kawasan bilik darjah hendaklah sentiasa ditutup dengan pagar geriji apabila
kanak-kanak adalah di dalam kelas. Ruang diluar prasekolah haruslah dipagar dan
hanya orang tertentu dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah. Sentiasa
menutup pagar tangga untuk menghalang kecederaan daripada jatuh tangga.
Pastikan lubang di penghalang itu kecil supaya tidak melepasi kepala
kanak-kanak. Jangan menggunakan pagar jenis 'accordian'. Adalah sangat penting
semua longkang di laluan utama sekolah di tutup menggunakan simen dan bukan
besi konkrit bagi mengelakkannya dicuri selain menjamin keselamatan murid.
Pastikan kawasan permainan air di kosongkan jika tidak digunakan.
Antara perkara yang perlu diambil
perhatian semasa kanak-kanak bersukan atau ketika bermain di taman permainan
ialah:
pastikan kanak-kanak memakai kasut
yang tapaknya tidak licin
pastikan kanak-kanak memakai
pakaian yang sesuai dengan aktiviti luar
tempat memanjat seharusnya
terletak di atas rumput atau pasir supaya anak-anak tidak cedera jika terjatuh.
Pastikan tiada benda tajam yang
menonjol
Permukaan di sekitar dan di bawah
alat permainan perlu lembut dan tahan hentakan
Pastikan semua alat-alat permainan
berada dalam keadaan selamat untuk digunakan serta berfungsi dengan baik
alat permainan mesti dipasang
dengan kukuh.
jangan benarkan kanak-kanak
membaling pasir semasa bermain di timbunan pasir. Ini kerana pasir boleh
mencalarkan mata.
semua alat permainan dipastikan
sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak.
kanak-kanak lebih terdedah kepada risiko kemalangan jalan
raya disebabkan beberapa faktor antaranya bentuk fizikal yang kecil, kognitif
dan batasan sosial sekeliling mereka. Maka pendidikan keselamatan jalan raya amat
penting. Adalah mustahak diadakan kempen
bagi mendidik murid mengenai kepentingan menjaga keselamatan diri ketika berada
di jalan raya ekoran kurangnya kesedaran mengenai perkara itu oleh golongan
tersebut.
Bagaimana Api bermula:
Bahanapi adalah semua bahan boleh
terbakar samada pepejal, cecair atau gas.
Udara untuk bernafas adalah 21%
oksigen. Api hanya perlu 16% Oksigen untuk membakar.
Haba adalah tenaga yang diperlukan
untuk meningkatkan suhu bahan api ke tahap pengewapan bagi membolehkan
penyalaan.
TINDAKBALAS KIMIA – tindakbalas
rantaian boleh berlaku bila ketiga – tiga elemen ini wujud. Kebakaran berlaku
bila terdapat oksidasi yang pantas. Hapuskan salah satu elemen ini kebakaran
tidak akan berlaku. Cara penggunaan pemadam api melalui 4 langkah yang diberi
akronim PASS yang bermaksu dalam Bahasa Inggeris sebagai ‘Pull’, ‘Aim’,
‘Squeeze’ dan ‘Sweep’.
Guru prasekolah perlu mendedahkan
kanak-kanak prasekolah tentang cara menjaga keselamatan sendiri, cara ini boleh
membantu mereka menjadi individu yang lebih bertanggungjawab. pendidikan
keselamatan yang diperkenalkan kepada kanak-kanak prasekolah berumur empat
hingga enam tahun, bukan hanya untuk mereka mengetahui tentang keselamatan diri
masing-masing tetapi mengetahui mengenai anggota badan dan penghargaan terhadap
diri sendiri serta penggunaan akal dan perasaan untuk menjaga keselamatan diri.
Cara berkenaan lebih memudahkan
proses untuk anak-anak mencerap apa yang diajarkan kepada mereka dan
kanak-kanak cepat memahami apa yang ingin disampaikan. Ibu bapa juga perlu
gunakan pendekatan yang sama untuk mendidik kanak-kanak mengenai keselamatan
diri.
Bab
8: Pertolongan Cemas
Bab ini membincangkan tentang
pertolongan cemas yang perlu diketahui guru prasekolah. Seperti pepatah,
‘Malang tak berbau’, guru prasekolah hendaklah sentiasa bersedia memberi
bantuan kepada kanak-kanak yang mengalamai apa jua kecederaan sementara
menunggu ketibaan ambulan atau pakar perubatan.
Pertolongan cemas ditakrifkan
sebagai bantuan atau rawatan awal yang diberikan kepada seseorang yang
mengalami kecederaan dalam sebarang kemalangan atau sakit secara tibatiba.
Pertolongan cemas ialah bantuan diberikan sebelum ketibaan ambulan atau pakar
perubatan atau sebelum mangsa dihantar ke hospital. Pertolongan cemas diberikan
untuk:
Menyelamatkan nyawa
Mengelakkan kecederaan mangsa
menjadi lebih buruk
Mengurangkan kesakitan mangsa
Individu yang memberi pertolongan
cemas boleh menyelamatkan nyawa seseorang atau mengurangkan kesakitan yang dialami
serta mengelakkan kecederaan yang alami menjadi lebih teruk.
Tercekik adalah salah satu sebab
kematian yang tidak disengajakan di kalangan kanak-kanak. Saluran pernafasan dan
tenggorok yang sempit menyebabkan mereka berisiko untuk tercekik. Ketika tercekik,
salur pernafasan dan tenggorok yang tertutup akan menghalang oksigen ke
paruparu dan seterusnya ke otak. Ini akan menyebabkan kematian.
Luka lecur/bakar amat menyakitkan.
Luka lecur/bakar yang disebabkan oleh haba adalah yang paling biasa berlaku.
Bahan kimia tertentu juga boleh menyebabkan luka lecur/bakar. Arus elektrik
pula boleh mendatangkan kecederaan lecur/bakar luaran dan dalaman.
Jatuh adalah antara kemalangan yang
kerap berlaku dalam kalangan kanak-kanak.
Mereka bermain mengikut kehendak naluri dengan tidak menimbangkan bahaya
yang berada di hadapan mereka. Apatah lagi tubuh mereka yang kecil dan otot
yang tidak kuat menyebabkan mereka agar sukar mengimbangkan badan.
PATAH merupakan kecederaan yang
melibatkan mana-mana bahagian tulang, sama ada ianya retak, putus, pecah,
remok, serpihan atau sebagainya.
Terkehel (Dislocation) bermaksud
berlaku perubahan kedudukan tulang dari acuan persendiannya. Terkehel terjadi
pada persendian tulang tanpa melibatkan kecederaan tulang.
Luka di mata ini berlaku apabila
satu tamparan yang tepat dan tajam, terdapat serpihan logam, kaca dan batu-batu
halus. Ia merupakan satu gejala yang serius. Sedikit geseran atau calar pada
permukaan mata (kornea) membawa jangkitan atau parut yang boleh mengakibatkan
penglihatan kabur. Luka yang tembus boleh merosakkan bebola mata dan
membenarkan kandungan cecairnya yang jernih (humour) mengalir keluar.
Tekanan darah yang tinggi
menyebabkan hidung berdarah. Gejala ini bahaya kerana ia menyebabkan mangsa
kehilangan darah yang banyak Jika hidung berdarah diikuti dengan kecederaan
kepala akan menghasilkan cecair dantidak pekat. Ini amat serius kerana terdapat
kebocoran cecair ‘cerebrospinal’ dari keliling otak.
Pitam berlaku akibat kekurangan
pengaliran darah ke bahagian otak yang menyebabkan terganggu fungsi tubuh badan
sementara waktu. Ini menyebabkan mangsa tidak sedarkan diri buat sementara.
Kanak-kanak juga boleh pengsan bukan
disebabkan oleh pitam tetapi kerana akibat daripada berlakunya gangguan di otak
yang menyebabkan otak tidak berfungsi. Ini disebabkan oleh berlakunya
kekurangan bekalan oksigen atau kecederaan di bahagian otak. Setengah pengsan
(drowsiness), mangsa mudah sedar. Sesetengah situasi mangsa boleh merasa
kesakitan tetapi tidak mengetahui apa yang berlaku di sekelilingnya. Di dalam
situasi lain pula, mangsa tidak sedar langsung (unconscious) dan tidak sedar
dan tidak tahu apa- apa langsung.
Walau pun keracunan dalam kalangan
kanak-kanak berlaku di rumah, pihak prasekolah perlu juga mengetahui tentang
masalah keracunan. Kanak-kanak adalah berisiko tinggi mengalami keracunan
kerana sifat ingin tahu semula jadi mereka yang ingin mencuba sesuatu yang
baru. Sumber racun yang biasa terdapat terdiri daripada minyak tanah, petrol,
ubat-ubatan, racun serangga, racun rumpai, hahan pencuci, pengilat dan
lain-lain.
Resusitasi Kardio Pulmonari atau
dalam Bahasa Inggeris Cardio Pulmonary Resuscitation atau dengan singkat CPR
ialah satu cubaan memulihkan mangsa yang terhenti pernafasan dengan menggunakan
teknik bantuan pernafasan dan tekanan pada dada. Teknik bantuan pernafasan atau
teknik mulut ke mulut diperkenalkan oleh Dr. James Elam dan Peter Safar
manakala teknik tekanan dada (Cardiac Compression) diperkenalkan oleh Dr.
Kounwenhoven. Kedua-dua teknik ini gabungkan dan diperkenalkan pada tahun 1973.
CPR berdasarkan prinsip bahawa pengaliran darah beroksigen ke otak dipulihkan
dengan segera menerusi pernafasan dan mampatan dada.
Peti pertolongan cemas ialah peti
yang lengkap mengandungi ubat-ubatan serta peralatan perubatan yang asas yang
boleh dibeli di farmasi. Peti ini patut diletakkan di tempat yang kering dan
selamat, jauh daripada kanak-kanak. Setiap ubat yang ada perlu dilabel dengan
jelas jenis dan kegunaannya dan kandungannya perlu diperiksa setiap 6 bulan
sekali.Setiap rumah perlu ada peti pertolongan cemas.
Ulasan
Catat Ulasan